"Auto z kratką" pobudziło rynek. Jak wyżywić ten trend?

🕓 23.06.2019
👁 70
🗨
«Auto z kratką» pobudziło rynek. Jak utrzymać ten kierunek?  Informacje

Pierwszy kwartał 2014 r. był niezwykle udany dla branży motoryzacyjnej. Dzięki ewentualności odliczenia pełnego podatku VAT przy zakupie auta „z kratką” salony samochodowe zauważały rekordowe wyniki sprzedaży świeżych samochodów. Jak utrzymać ten trend? Eksperci nie posiadają wątpliwości: potrzebna jest rządowa strategia i zmiany po prawie podatkowym.

W Polsce rośnie zbyt aut, ale Anglicy kupili w miesiąc ich tyle, ile Polacy w rok kalendarzowy

W pierwszym kwartale 2014 roku zarejestrowano w Polsce 96 tys. 853 samochodów osobowych, o 28 proc. więcej niż rw naszym samym okresie – dwanaście miesięcy wcześniej, tak podaje Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To zasługa zbiegu dwóch okoliczności: trwającej akcji wyprzedażowej modeli wyprodukowanych w 2013 roku oraz obniżek opłat w związku z brakiem opodatkowania tzw. „aut z kratką”.

Dzięki „kratce”

To ostatnie zjawisko związane było z tzw. „okienkiem de regulacyjnym”, czyli okresem pomiędzy końcem obowiązywania przepisów opracowanych według starej regulacji, a początkiem obowiązywania nowych rozwiązań prawnych.

- Po polskiej branży motoryzacyjnej główny kwartał tego roku upłynął pod hasłem „auto wraz z kratką”. To wywołało lawinę zamówień na tzw. „kratki”, co przełożyło się w bardzo dobre wyniki handlu samochodów osobowych w naszym własnym kraju - tłumaczy Paweł Gos, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Do egzystencji budzi się także europejski sektor motoryzacyjny. Marzec, po którym z salonów tych popularnych wyjechało ponad 1, 45 mln nowych osobówek, wówczas siódmy miesiąc z rzędu „na plusie”. Od zaczątku roku w Europie zarejestrowano o ponad 8 proc. więcej aut niż po analogicznym okresie 2013 r. – wynika z danych empirycznych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Nie nabywamy nowych aut

Ministerstwo namawia: zbieraj paragony, zdołasz wygrać samochód

Mimo porządnych wyników sprzedaży, Polska pod względem sprzedaży nowych pojazdów, wciąż jest daleko po tyle w porównaniu z państwami Europy Zachodniej.

Jak tłumaczy. pl prezes Samaru Wojciech Drzewiecki, pierwszy trymestr pokazał, że istnieje konieczności na nowe samochody, jednak muszą one być bardziej korzystne. Ale bez jednolitej strategii rozwoju polskiego rynku motoryzacyjnego nie uda się tegoż osiągnąć.

- Takowa strategia dziś nie jest. Obejmować powinna między innymi zmiany w systemie podatkowym, ale nie tylko. Istotnym jej elementem powinno okazać się wypracowanie takich rozwiązań, które zapewnią stabilizację legislacyjną. Obecnie mamy z tym wielgachny problem. Przepisy ciągle się zmieniają, co często zakłóca racjonalne podejmowanie decyzji – mówi Drzewiecki. Jak zaznacza te zmiany oczywiście nie przyniosą szybkiej i znaczącej poprawy, ale „na pewno z czasem sytuacja stanie się coraz lepsza”.

Za mało zarabiamy

Poza tymże dziś przeciętnego „Kowalskiego” na prostu nie stać dzięki zakup nowego auta, ponieważ za mało zarabia. Abyśmy mogli osiągnąć poziomy handlu zbliżone do innych państw europejskich, musimy więcej zarabiać – a na wówczas musimy poczekać kilka lat

Od 2016 kierowcy zagranicznych osobówek zapłacą zbyt niemieckie autostrady. A wówczas jeszcze nie koniec

- Realna pensja w ogromnej części kraju to mniej więcej 1, 5 - 2 tys. zł netto. Postać, która tyle zarabia ma problem, aby odłożyć pieniążki na zakup nowego samochodu. Trudno się dziwić, hdy ktoś, kto ma przy portfelu np. 40 tys. zł woli kupić kilkunastoletniego Volkswagena Passata z dobrym wyposażeniem niż nowy pojazd dla swojej rodziny skali np. Skody Fabii. Asortyment jest oczywisty i zauważalny w statystykach - twierdzi. pl Łukasz Szarama, ekspert branży motoryzacyjnej.

- Polacy mają ważniejsze potrzeby, jak np. mieszkanie i swoim wyposażenie - mówi. pl Roman Kantorski, prezes Krajowej Izby Motoryzacji. Ponadto samochód przestał być przedmiotem podnoszącym status społeczny. Jest prawie jak rower, służy do przemieszczania się z miejsca A do punktu B. I co najważniejsze – używane auta są bardziej korzystne – argumentuje.

Co należy zrobić?

Branża od dawna zabiega na temat zmiany, które przyczyniłyby się do zmiany sytuacji na rynku. Ten proces przebiega jednak bardzo powoli. Jakim sposobem wskazują eksperci do poprawy obecnego stanu rzeczy przyczyniłoby się zwłaszcza uproszczenie systemu podatkowego.

Po Polsce rośnie produkcja samochodów. Najlepszy wynik od kliku miesięcy

- Należy zmieniać obciążenia podatkowe za dobrobyt lub zakup auta w oparciu o dane fachowe takie jak np. poziom bezpieczeństwa, emisja CO2, rok kalendarzowy produkcji, itp. Tym danym automatycznie za auto leciwe mające znacznie gorsze właściwości ponosilibyśmy większe koszty a mianowicie tłumaczy Szarama.

- Przemiana formuły podatku akcyzowego, który poza aspektem fiskalnym nie zaakceptować wnosi nic w rozwój rynku jest konieczna. VAT jako podatek stymulujący zakupy firm, to formuła jaką proponuje biznes. Na razie nie ma jednak przychylności ze strony rządzących - dodaje Drzewiecki.

Nierzetelny system kontroli

Potrzebne wydaje się również uszczelnienie systemu inspekcji technicznej. Stan techniczny pojazdów dopuszczonych do ruchu w naszym kraju jest zły z czujności na nierzetelne kontrole, nierzadko robione „po znajomości”. Przy Polsce tylko 2 proc starych aut nie przechodzi badań. W krajach skandynawskich, gdzie auta są na temat połowę młodsze, aż 25 proc.

W kwietniu ub. roku zespół roboczy powołany w Ministerstwie Przewozu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przedstawił 22 tezy tyczące zmian w systemie testowań technicznych pojazdów i dozoru nad stacjami kontroli pojazdów. Wśród nich znalazły się m. in. stworzenie kierowniczego rejestru stacji kontroli pojazdów oraz uprawnionych diagnostów jak i również wprowadzenie obowiązkowych, okresowych eventów szkoleniowych dla diagnostów.

Nalepki, zdjęcia na przeglądzie? W stacji diagnostycznej być może być drożej

Badanie technicznego pojazdu miałoby być poprzedzone identyfikacją i wykonaniem dokumentacji fotograficznej, wpisaniem numeru rejestracyjnego badanego pojazdu do rejestru badań oraz pobraniem opłaty za badanie techniczne przed jego wykonaniem.

Inne pomysły wymieniane przez ekspertów wówczas zmiana czasu amortyzacji wozu w firmie, np. wraz z 5 do 3 lat co poprawiłoby rotację oryginalnych pojazdów na rynku, przywileje dla aut elektrycznych, zmiany w systemie rejestracji jak i również wyrejestrowania aut, preferencyjne kredyty dla klientów indywidualnych oraz poparcie dla rodzin posiadających więcej niż dwójkę dzieci do odwiedzenia zakupu nowych pojazdów typowo rodzinnych typu kombi bądź van.

Jak wówczas się robi na Zachodzie?

Kierowcy z krajów Europy Zachodniej od czasów korzystają z wielu przywilejów pozwalających im na nabycie nowego auta.

General Motors naprawia pozorne modele. "Ta gigantyczna akcja nas nie dotyczy"

Z zestawienia przygotowanego przez Naszego kraju Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wypływa, że kierowcy kupujące samochody elektryczne mogą liczyć w spore ulgi. Niestety, przy zestawieniu brakuje Polski, dokąd wciąż brak jest jakichkolwiek zachęt ze strony rządu do promowania ekonomicznej jak i również ekologicznej motoryzacji.

W Czechach pojazdy elektryczne, hybrydowe jak i również inne napędzane paliwami alternatywnymi są zwolnione z datku drogowego, podatek ten posiada jednak zastosowanie wyłącznie do odwiedzenia samochodów używanych do zamiarów biznesowych.

W Niemczech z rocznego podatku drogowego, na okres 5 latek od daty ich krytycznej rejestracji, zwolnione są każde pojazdy elektryczne.

Podobnie jest we Włoszech - pojazdy elektryczne, napędzane CNG i LPG zwolnione będą z rocznego podatku drogowego na okres 5 latek od daty ich czołowej rejestracji, później - w zależności od regionu - ich właściciele korzystają spośród ok. 75 proc. obniżki stawki podatku.

Ze zwolnień podatkowych korzystają także Holendrzy. Tu pojazdy bateriowe są zwolnione z datku rejestracyjnego i z rocznego podatku drogowego, a pozostające pojazdy - w tym hybrydowe - podlegają zwolnieniom, o ile emitują do odwiedzenia 95 g CO2/km (diesel) i 110 g CO2/km (benzyna).

W mnóstwo krajach europejskich zdecydowana wielu samochodów ma silniki poniżej 2 litrów pojemności. Podyktowane jest to podatkami uzależnionymi są od pojemności. Kierowcy decydują się na auta o pojemności poniżej dwa litrów, ponieważ podatek od tych aut jest nie raz 4 razy niższy.

Co robi rząd?

Koncerny lansują nudne auta? "W branży nie ma miejsca gwoli artystów"

Rząd chce wesprzeć firmy działające w gałęzi motoryzacyjnym – zapowiadał obecnie w ub. roku minister gospodarki Janusz Piechociński. Przyznał, że chciałby, aby Polacy kupowali więcej nowych samochodów zamiast sprowadzanych starych używanych aut z zachodu.

Szef resortu zapowiedział kilka oryginalnych regulacji, m. in. poprawę skuteczności kontroli technicznej wozów, wprowadzenie obowiązkowego badania fachowego pojazdu po wypadku, lub rozpoznanie możliwości zaostrzenia przepisów umożliwiających import używanych wozów.

Przyszłość

Eksperci nie zaakceptować są zgodni co do prognoz sprzedaży nowych samochodów w nadchodzących miesiącach. Wedle Drzewieckiego polski rynek będzie się rozwijał.

Tanie, ale niebezpieczne "angliki". Wkrótce zaleją nasze kosztowny?

- Już notujemy wzrosty sprzedaży i wygląda na to, że kolejne miesiące także będą dobre. Strony długoterminowe, wynikające z szacowanego potencjału rynku są bardzo dobre. Tempo rozwoju zostanie jednak w dużym stopniu uzależnione od bezpośrednich działań rządu oraz od otoczenia gospodarczego. Po Polsce rejestruje się obecnie około 1 mln aut, z czego ponad siedemset tys. używanych i niecałe 300 tys. nowych. Dysponujemy nadzieję, że proporcje owe z biegiem czasu powiedzie się odwrócić.

Innego przeświadczenia jest Szarama, który boi się, że szykuje się marazm i spowolnienie handlu.

- Biorąc pod spodem uwagę fakt, iż to firmy i instytucję po znaczącym stopniu napędzają handel aut może nie być tak kolorowo jakby się niektórym zdawało po głównych miesiącach tego roku. Procesem jest to, że wielu z nich kupiła wozy w okresie bardziej przyciągającym podatkowo, który obecnie minęła. Najbliższe miesiące będą powrotem do sytuacji roku 2013. Jeśli będzie następował powszechny wzrost sprzedaży to odrzucić będzie on specjalnie ważny. W kilku markach spodziewałbym się nawet znaczących spadków.

Co się sprzedaje?

W marcu br. marki popularne zanotowały rozwój w stosunku do marca 2013 r. o 40 proc, liczba zarejestrowanych samochodów marek gold wzrosła w tym okresie o 51 proc. W 2014 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 26 proc. W tymże samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 53 proc.

Autor: emily_rhodes
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Atak na smartfon za pomocą dźwięku? To wykonalne  Tech
Naukowcy ostrzegają – spośród użyciem dźwięków wydawanych za pośrednictwem smartfon można wykradać hasła i gesty zabezpieczające aparat telefoniczny przed osobami niepowołanymi. Badacze z brytyjskiego Lancaster University odkryli, że dzięki nowej technice…...
Assange odcięty od internetu po Ekwadorze. Z powodu ataków na Clinton  Wraz ze świata
Założyciel demaskatorskiego portalu WikiLeaks Julian Assange został czasowo pozbawiony dostępu do odwiedzenia internetu na skutek ataków na kandydatkę w wyborach prezydenckich w USA Hillary Clinton - poinformował we wtorek resort spraw zagranicznych…...
Apple pracuje nad wirtualną autentycznością?  Tech
Apple dołącza do wyścigu technologicznych gigantów chcących podbić rynek wirtualnej rzeczywistości. Choć projekt firmy spośród Cupertino w Kalifornii jest owiany tajemnicą, to więcej o nim wiadomo. Facebook ponad dwa miliardy dolarów…...
Antybiotyki w hodowli zwierząt an odporność ludzi na leki
- Nie da się wyprodukować dużej liczby żywności pochodzenia zwierzęcego z brakiem stosowania chemioterapeutyków - akcentuje w rozmowie z. pl dr Wojciech Karlik z Zakładu Farmakologii i Toksykologii SGGW. Z kolei Jacek…...
Andrzej Duda: Europa jest wielka, ale bezradna
Orłowski: jest ryzyko dla całego świata, które nazywa się Chiny Bielecki: w Polsce mamy zbyt wiele związków zawodowych Ogromna szansa rozwoju firm. "Mają rekordową płynność" Twórcy Wiedźmina z kolejną nagrodą na koncie.…...
Amerykańskie giełdy na plusie. Lecz rynki boją się na temat gospodarkę  Giełda
Sekretarz energii NA JUKATAN chwali Polskę. "Podjęła porządną decyzję" CIA uruchomiła konto na popularnym portalu społecznościowym. Dwa powody Chcą wprowadzić opłaty za wjazd dzięki "najbardziej krętą uliczkę świata" Lot trwa…...
Amerykański gaz może popłynąć do Niemiec, rzeczniczka rządu komentuje  Ze świata
ArcelorMittal wyłączy wielki piec w krakowskiej hucie. Trzy scenariusze dla pracowników Sekretarz siły USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" Spór dookoła Nord Stream 2. Publikatory: Gazprom grozi Danii pozwem Zanieczyszczona…...
Alternatywa dla pyszne. pl i pizza portal w dostawach - Papukurier
Papukurier, poznańska spółka oferująca rozwiązania logistyczne gwoli restauracji, otrzymała milion złotych finansowania na rozwój. Z jej rozwiązań korzystają także duże, ogólnopolskie sieci, jak Sushi77, Gusto Dominium czy Da Grasso, ale także…...
Nie znaleziono